Om

OM

GRÖN YOGI ~ TRIBE

Häng med i Varbergs "Grön Yogi Tribe"

YOGA    MEDITATION    QIGONG    SOUNDS    KLASSER    PERSONLIG COACHING  



Emma Bothin Svenring, grundare till Grön Styrka leder dig i sina väl utformade och genomtänkta HATHA/sensing och YIN/sensing klasser med bl.a. inspiration från posturalträning och med tanke på vår bindväv, leder och musklers behov och hur vi faktiskt är designade att röra oss!
-Titta på barn, bebisar, naturfolk och hur vi förr rörde oss innan allt vårt stillasittande tog plats.
Hur vi gick, stod och rörde på oss. Våra förfäder levde inte på samma sätt och hade förmodligen inte i samma usträckning inflammationer, värk och stagnation i sina kroppar som många idag ser som en del av sin vardag.

Emma vill med "Grön Yogi" ge dig kunskap om hur du kan omforma ditt tänkande kring rörelse och lära dig använda din kropp så som den är ämnad att göra.

Rörelse i olika former kombinerad med vila, flöde och återhämtning.
Med hjälp av sensing, hatha, yin -yogan, meditationer, qigong, övningar och medveten andning lär du dig att komma en liten bit närmare kroppens naturliga BALANS.



Tillsammans med vacker musik, ord, medvetenhet och närvaro får du som ny eller erfaren YOGI med dig en upplevelse och känsla på och utanför mattan.

Du erbjuds klasser, event och personlig coaching.

-GRÖN YOGI finns som Fb. grupp där du löpande tar del av klasser, event och inspiration.

Föreläsningar & Workshops

OKT

00

AUG

10

OKT

00

Basics of Ayurveda Föreläsning

Skapa balans i ditt liv med Ayurveda

Vad är Ayurveda och Vata Pitta Kapha och vad kan denna mångtusen åriga kunskapen göra för dig?


Meditation Yoga Vandring Naturnära Workshop

  • Saknar du naturen och lugnet?
  • Behöver och vill du varva ner?
  • Vill du lära dig mer om hur du på ett enkelt sätt kan få in mer Meditation, Yoga och Avslappning i ditt liv?
  • Skulle du även vara nyfiken på hur du kan förbättra din hälsa med hjläp av kosten, tankar och inställning?

Då är du välkommen tilll Kungsäter.


Detox and Healing Workshop

Under planering...

 

YOGA
sensing  hatha  yin  restorative


Sensing yoga

betyder att vi rör oss mjukt i våra positioner som ofta annars är statiska och placerar våra kroppar i hållningar som vi kanske inte är redo för.
Vi möter istället upp kroppen på ett sätt som den är ämnad att röra sig mer i, mer PANDIKULATION, precis som bebisar, barn och djur har naturliga rörelser, kroppsgäsp (sträckningar med expandition).
Gungning/rocking och vi gör rörelser som gynnar och lugnar vårt nervsystem,

(vi har inte ett nervsystem utan VI ÄR ett nervsystem), och du kommer förstå och känna kroppen på ett helt annat sätt - som vi idag också rent vetenskapligt kan bevisa hur vi kan påverka.
Alldeles för många går runt med ständigt påslag av stress i kroppen och här lär du kroppen att både hantera men också minska stress i din kropp och i din vardag, så du kan vara i ”fight flight” läge när det behövs och inte känna dig jagad för att överleva varje dag.
Du kommer lära dig mer om och förstå betydelsen av hur otroligt betydelsefull din bindväv är för dig och hur viktigt detta nät är som finns i hela vår kropp som ett spindelnät i konstant kontakt med nervsystem, rörelse, känslor, signaler, intryck osv...
~Så vad skulle få dej att inte vilja prova..?!
~Är du inte lite nyfiken på vad detta skulle kunna göra för dej?
Ny som erfaren!



Hatha yoga

Ordet Hatha kan delas upp i två stavelser där första delen Ha står för solen, aktiviteten, värmen, yang, det som vi kan se och ta på och sista stavelsen Tha står för månen, det lugna, kylan, yin och det vi inte kan ta på - den djupare delen inom oss. Tillsammans menas det den stora föreningen, sammansmältningen inom oss och att vi alla har båda sidorna inom oss och att den föreningen är det som sker när vi går in i yogans värld.



Yin yoga

är en lugn återhämtande form av yoga där du hos mej utövar 3-5 positioner under 90 min ihop med enkla små rörelser i positionerana för att lugna nervsystemet ihop med avslappning och vila.


-När du utövar yin så får du:
•mindre värk/smärta
•bättre rörlighet
(är du överrörlig så backar du bara och går inte fullt ut i positionerna)
•smidigare kropp
•bättre cirkulation
•bättre andning - genom klassens övningar och med detta bättre syresättning till kroppen.
•lugnare nervsystem
•lugn och ro i kropp och knopp
•stillat sinne och mer närvaro och medvetenhet!
•mer balans i livet


-Vi består av bindväv/fascia i hela kroppen, den är som vårt nät som håller oss upp, vår ”catwoman suit” som håller organ och skelett på plats men den kommunicerar också konstant med hjärnan, nervsystemet!
Den ligger 2mm under huden på oss, då genom lätt beröring signalerar du till kroppen att slappna av.

-Den fungerar även som vår tvättsvamp, så när vi gör yinyoga så vrider vi ut vårt smutsvatten i systemet och efteråt har vi möjlighet att suga upp nytt rent vatten/fukt, så vi underlättar för kroppens egna reningssystem som ständigt försöker göra sig av med slagg och gifter som vi för i oss på olika sätt!

-För att upprätthålla balans och sköta kroppens självläknings process dagligen, så behöver bindväven vara fuktig, smidig och spänstig.

YIN yoga hjälper oss upprätthålla denna eller börja skapa denna balans.

-Med åren/åldern så blir vår bindväv torrare även när vi inte rör tillräckligt på oss... vi blir stelare, osmidigare - känner oss som ”kylskåp”.

För att få kroppen rörligare och flexiblare men också bättre självläkande och i bättre samarbete med oss själva så skulle ALLA BEHÖVA en del av yin yogan och dess positioner.

Så inser du vikten av yogan..?! 
Och den är för ALLA!!



Restorative yoga

eller återhämtningsyoga, viloyogan där hela kroppen kommer ner i avslappning och återhämtning och framförallt den viktiga läkningen kan påbörja. Det är den yogaformen som påverkar vårt parasympatiska nervsystem mest.




"Med livet som praktikplats och naturen som plattform, på och utanför mattan, är och förblir vi ständigt lärlingar i yogans fantastiska värld som i sina asanas/positioner är en förberedelse för meditation som i sin tur leder vidare till medvetenheten om att vara här och nu i total närvaro och stillhet utan krav, prestation och med en glimt av inre frid och balans".
~Emma



QIGONG

Under tusentals år har kinesiska mästare utvecklat det vi idag kallar Qigong. Qigong är en gammal kinesisk rörelsemetod som har funnits i årtusenden. Qi betyder livsenergi och gong betyder disciplinerat arbete under lång tid.
Ett sätt att översätta qigong är: Ett arbete för att utveckla och kultivera livsenergi.
Qigong utgör grunden för bl.a. Akupunktur och Traditionell Kinsesisk Medicin.

Genom att träna Qigong hjälper vi kroppen till självläkning, både fysiskt och emotionellt.
Med hjälp av enkla övningar får vi större kroppskännedom, djupare avslappning, mer energi och hjälp med att öppna upp sinnet.
Du får ny energi och aktiverar ditt inre lugn och ro system, på ett enkelt sätt.

Har du aldrig prövat den här typen av träning förut kommer du att bli överraskad över hur enkla och sköna rörelserna är.
De långsamma flytande rörelserna gör att du slappnar av mentalt, andningen blir lugnare, djupare och cirkulationen kommer igång i hela kroppen.
Metoden lämpar sig utmärkt för dig som vill förbättra hälsan samt förebygga och lindra sjukdomar.


Den Qigong som lärs ut av Emma kallas Zhineng Qigong och skapades av Dr. Ming Pang i början på 1980-talet.
Utbildningen som Emma har gått är gjord på www.qigongakademien.com
De kinesiska myndigheterna utnämnde år 1997 Zhineng Qigong till den bästa och mest hälsobefrämjande qigongmetoden i hela Kina för att det är en säker, välbeprövad och förutsägbart mycket effektiv metod för att förbättra hälsan.


"There are only two days in the year that nothing can be done.
One is called yesterday and the other is called tomorrow, so today is the right day to love, belive do and mostley live."
- DALAI LAMA



Meditation

Det finns idag mycket studier och forskning som visar på meditationens fördelar. Västerländska forskare samarbetar med buddhistiska munkar. Hjärnscanning visar att munkarnas vänstra pannlob är aktivare än höger pannlob. Vänster pannlob är ett centrum för glädje, lyckokänslor och positivism. Meditation utvecklar alltså den delen av hjärnan som ger oss en optimistisk livsssyn, stärker immunförsvaret och håller oss friska.
Forskning visar att meditation kan ge sinnesro, förbättrad sömn, bättre koncentration, stressbefrielse och bättre övergripande hälsa.


källa: "I hjärnan på en munk", modern psykologi.se



Soundhealing

L J U D ~ ljudvågor påverkar oss.
Det sägs att den första yogapraktiken som beskrevs i de gamla skrifterna inte handlade om positioner, andning eller ens meditation utan om mantra och ljud.

Idag finns en ökad medvetenhet om hur ljud påverkar oss och att allting vibrerar och har en viss frekvens. Dessutom är vi människor ljud ledande då vi består av ca 60-70 procent vatten. Så det är inte konstigt att vi påverkas mer än vad vi tror av ljud och dess vibrationer. Inom Gong Yoga använder vi oss uttryckligen av ljudvågorna från Gongen för att komma in i ett meditativt tillstånd, slappna av och öka flödet av prana, livsenergi, i kroppen vilket hjälper oss att läka och transformera oss själva på djupet.
Människan har varit i kontakt med ljud sedan början av allt!

Ljud får oss att väcka känslor, hitta tillbaka, läka, och njuta.


Blir du stressad av ljud?
-Det är inte ljudet som är orsaken... du behöver i din takt ändra det du har runt omkring dej och mer anpassa livet till hur vi faktiskt är gjorda för att leva... tillbaka i tiden inte olika genetiskt hur vi ser ut idag, hade vi intensiv aktivitet 2-3timmar/dag, sedan vila och återhämtning. Stresspåslaget för överlevnad eller jakt.. varade under stunden, därefter släppte kroppen stressen och gick tillbaka till ”normalt” tillstånd.
Idag springer vi konstant jagades lejonet på savannen och våra kroppar försöker överleva dygnet runt pga alla intryck och stimulans!
Det alltså en obalans att känna sig stressad av dessa ljud som faktiskt hjälper din kropp med självläkning, och du behöver istället se på ALLT annat som stressar dig i ditt liv och långsamt börja ta emot och ta del av det som kroppen känner igen, och i dag är i ständig längtan efter!! ALLTSÅ en balans mellan vila/återhämtning och aktivitet, både fysiskt och mentalt!

Mer Natur
Läkande Ljud
Frisk luft
Mat som din kropp kan känna igen, bygga sig på och använda sig av.
Positiva tankar och möten
Mindre stimulans
Färre händelser, krav och måsten i vardagen.
Lugnare stunder
Snälla ord och tankar och respektfull, kärleksfullt agerande mot dig själv och andra.
Mer tid för återhämtning och vila.



Avslappning

Med hjälp av avslappning och små eller längre stunder i lugn och ro i vardagen så gör det att vi kan hantera stress och göra mer genomtänkta beslut. När vi får mer fokus och är medvetna i nuet, känner oss tillfreds med ett inre lugn har vi också närmare till vårt sanna jag och våra äkta känslor vilket i sin tur gör att vi skapar och omger oss av det liv vi vill leva.
Släpp taget om prylar, relationer och tankar som dränerar dig på energi och kraft.
Sök upp det som fyller dig med glädje och energi - samtal, möten, upplevelser, dina egna tankar i ensamhet.
Njut av din egna närvaro, njut av sällskapet med dig själv.
De saker du håller fast vid är egentligen de som binder och håller fast i dig. Känn frihet och släpp taget.


Andning

"Unna dig" en stund - ANDAS
Sätt dig eller lägg dig ner i en bekväm ställning. Rak i ryggen om sittande. Blunda.
Låt andetaget vara en kort stund. Låt tankarna komma och låt dom gå. Bli medveten om ditt andetag. Var är det, hur känns det. Låt andetagen söka sig ner till magen. Andas genom näsan. Andas in, andas ut med lugna, långsamma andetag.
Varje gång du blir distraherad av en tanke fokusera igen på andetaget och släpp tanken. Andas in och räkna sakta till fem. Andas ut i fem. Va nu i andetagen en stund och avsluta sedan med att placera vänster han i pannan och höger över hjärtat och tacka dig själv för att du givit dig själv den här stunden och tagit hand om dig.


NAMASTE - det gudomliga i mig tackar det gudomliga i dig.

"Jag tackar mig själv, min kropp och vi tackar varandra för det arbete som vi gjort tillsammans."



Skapa balans i ditt liv med
AYURVEDA

Ayurveda som betyder kunskap om livet, är en många tusen årig gammal visdom för naturlig hälsa och inre utveckling.
Den är beprövad av miljontals människor, och erbjuder många enkla och välgörande lösningar för människor i vår s k moderna tid.
Förståelsen för människors olikheter och unika resurser är en väsentlig tillgång som skiljer Ayurvedan från västerländsk hälso- och sjukvård. När du vet vem du är, blir det lättare att förstå vad du mår bra av.
Ayurveda ger dig nyckeln att förstå dig själv bättre.
Ayurveda är en värdefull gåva till mänskligheten i vår tid. Dess metoder har tillämpats i såväl Indien, Nepal, Tibet, Sri Lanka och indonesien i mer än 4.000 år f Kr. Det handlar om naturens egen visdom, som alltid funnits mer eller mindre tillgänglig.
Kunskapen har vidarebefodrats i muntlig tradition långt innan någon försökte förmedla kunskap i skriven form, och så sker än idag.
Att Ayurveda överlevt genom tiderna visar en del av dess helhet, kvalitet och styrka. Idag kommer den allt fler till del här i västvärlden genom det ökade behovet av och intresset för kompletterande, naturliga metoder.

Ur ”Skapa din hälsa med Ayurveda, insikter för livet” av Maivor Stigengreen



läs mer på www.gronstyrka.se/ayurveda om Ayurveda och Vata Pitta Kapha

Grön Yogi

Emma Bothin Svenring

Innehar F-skattsedel

orgnr. 556871-4231

swishnr. 123-1824382

kontonr. 9024-17.721.00

Bankgiro. 326-9883

Kontakt


Email: info@gronstyrka.se

Telefon: 0761-690526

Varberg


Copyright @ 2019 Grön Yogi

Klasser hålls på:

Himmel & Jord, Varberg centrum

Aranäsgården Åskloster

Tofta Bygdegård


eller BOKA Grön Yogi till dig!